Hjælp til fastnet

Her finder du spørgsmål og svar på fastnet.

Hvis du ikke finder svar på netop dit spørgsmål, så skriv til os med det samme – du finder chatten til højre på siden.

Generelt

  • Kan jeg bruge mine nuværende telefoner?

    Ja, telefonsignalet ender i et almindeligt analogt signal hjemme hos dig. Det kræver en analog telefon med et RJ11 stik eller et trebenet gammeldags telefonstik.
    Fiberboksen sørger for at omsætte IP-signalet til analogt signal, så du kan bruge dine nuværende telefoner, når du får telefoni fra Altibox.
     
  • Kan jeg bruge mine nuværende telefonstik?

    Ja, du har mulighed for at bruge dine nuværende telefonstik. Inden du kan bruge dine eksisterende telefonstik i din bolig, skal du frakoble enkeltfordeleren fra dit tidligere teleselskab. Enkeltfordeleren er en lille boks, der sidder udvendigt på huset, hvor telefonkablet kommer ind. Du må ikke selv åbne enkeltfordeleren, det skal en elektriker gøre. Hvis enkeltfordeleren ikke er frakoblet, kan det skade fiberforbindelsen.
  • Hvad gør jeg ved forstyrrelser på forbindelsen?

    Oplever du forstyrrelser på telefonforbindelsen, er det vigtigt at få afklaret, hvor problemet opstår.

    Forstyrrelser kan opleves som støj, ekko eller forvrænget samtale.
    For at udelukke, at det er dit interne telefonnet, der er skyld i forstyrrelserne, bør du:
    Har du ikke mulighed for at tilslutte din telefon direkte til TLF 1 porten i fiberboksen, kan du anskaffe et omformerkabel ved at kontakte kundeservice.
    For at udelukke at det er telefonen, der er årsagen til forstyrrelserne, bør du:
    Fortsætter problemet, efter ovenstående er testet, skal du fejlmelde til kundeservice
  • Hvor mange telefonnumre kan jeg bruge?

    Altibox understøtter brug af to telefonnumre. Der skal knyttes et telefonabonnement til hvert telefonnummer.
    Hvert telefonnummer kører på hver sin separate forbindelse - TLF 1 og TLF 2 portene i fiberboksen.
    Du kan tilslutte fire telefonapparater pr. telefonlinje.

Hvordan styrer jeg mine tillægstjenester til telefoni?

  • Hvad gør jeg, hvis jeg ikke har et telefonnummer, jeg kan få overflyttet, men ønsker telefoni hos Altibox?

    Vi har vores egen nummerserie. Du kan derfor henvende dig til vores kundeservice og vælge dit eget telefonnummer eller logge ind på Mit Altibox og selv vælge et nummer. Telefonnummeret vil være aktivt senest to arbejdsdage efter bestilling.
  • Skal jeg selv opsige mit telefonnummer ved mit nuværende teleselskab

    Du skal kun opsige dine tillægstjenester, men aldrig dit telefonnummer. Hvis du opsiger telefonnummeret, bliver overflytningen nemlig afvist.
  • Hvem skal underskrive fuldmagten?

    Det skal den retmæssige ejer af telefonnummeret. Du kan altid kontakte dit nuværende teleselskab og få oplyst, hvem der skal underskrive fuldmagten.
  • Jeg er ny fiberkunde - hvornår kommer mit telefonnummer over til Altibox?

    Det varer op til 4 til 6 uger. Så snart vi har en dato fra dit nuværende teleselskab, får du et brev fra os med en dato for overflytning af dit telefonnummer.
  • Jeg er eksisterende fiberkunde og har bestilt telefoni - hvornår kommer mit telefonnummer over til Altibox?

    Fra vi har modtaget din fuldmagt, går der op til 4-6 uger. Så snart vi har en dato fra dit nuværende teleselskab, får du et brev fra os med en dato for overflytning af dit telefonnummer.
  • Hvorfor afviser Altibox mit forsøg på at få overflyttet mit telefonnummer?

    I 9 ud af 10 tilfælde er det ikke Altibox, der afviser en overflytning men derimod det eksisterende teleselskab. Hvis et telefonnummer bliver afvist, modtager du et brev fra Altibox. Du skal nu udfylde fuldmagten på ny og returnere den i en kuvert, som vi vedlægger. Du kan også kontakte dit nuværende teleselskab for årsag til afvisningen.
  • Hvorfor tager det mellem 4 og 6 uger at få overflyttet et telefonnummer?

    Du har næsten altid 4 ugers opsigelse ved dit teleselskab. Ydermere er der ca. 2 ugers behandlingstid både ved Altibox og det eksisterende teleselskab.
  • Mit teleselskab siger, at jeg sagtens kan få mit telefonnummer over til Altibox med det samme?

    Det er muligt at flytte dit nummer med det samme. En forudsætning er dog, at det nuværende selskab kontakter Altibox og informerer om aftalen.
  • Hvorfor skal jeg indsende en ny fuldmagt, hvis mit telefonnummer bliver afvist?

    Du skal udfylde en ny fuldmagt, så vi er sikre på, at vi har den korrekte information.
  • Hvad skal jeg skrive ved teleselskab og kontonummer?

    Du skal skrive dit eksisterende teleselskabs navn samt dit kunde- eller kontonummer hos dit eksisterende teleselskab. Kunde- eller kontonummeret fremgår oftest af din faktura.
  • Hvorfor skal jeg skrive teleselskab og kontonummer?

    Teleselskab og kontonummer skal Altibox bruge for at sende fuldmagten til det eksisterende teleselskab. Teleselskabet kræver ligeledes, at der er påført kunde- og kontonummer.
  • Hvordan kan jeg sende fuldmagten ind til jer?

    Du kan sende fuldmagten ind pr. brev eller mail.
    Brev: Altibox Danmark A/S, Krøyer Kielbergsvej 3, 2. sal , 8660 Skanderborg
    Mail: info@altibox.dk

  • Hvad gør jeg hvis min fuldmagt er blevet væk?

    Hvis du har mistet din fuldmagt, kan du ringe til kundeservice på tlf.  70 300 600 hverdage mellem 08.30- 18.00 og få en ny tilsendt.
  • Hvad betyder skjult nummer?

    Skjult nummer betyder, at de personer du ringer til, som har nummerviser eller lignende, ikke kan se dit telefonnummer.
  • Hvad betyder hemmeligt nummer?

    Hemmeligt nummer betyder, at dine personlige data ikke bliver oplyst til 118, De Gule Sider, Krak osv.
  • Jeg kan ikke opsige mit internetabennement, da jeg så automatisk opsiger min telefon. Hvordan skal jeg forholde mig?

    Altibox overflytter telefonnummeret før forbindelsen er aktiv. Når vi har en dato for overflytningen af telefonnummeret, vil Altibox få aktiveringen af fiberforbindelsen til at passe med aktiveringen af telefonen. 
    Det er vigtigt, at du sikrer dig, at begge tjenester hos din nuværende udbyder er opsagt, da Altibox kun kan garantere, at telefonen er opsagt.
  • Opsiger Altibox min internetforbindelse ved mit nuværende selskab?

    Altibox har ikke mulighed for at opsige din internetforbindelse ved overflytning af dit telefonnummer. Du skal derfor selv tage kontakt til din udbyder for at opsige forbindelsen.

Flytning af telefonnummer fra Altibox

  • Hvordan flytter jeg mit nummer fra Altibox?

    Du skal kontakte din nye teleudbyder og bede dem anmode Altibox om at flytte telefonnummeret. Så snart vi modtager anmodningen, godkender vi, så telefonnummeret kan blive flyttet hurtigst muligt.
  • Opsiger min nye teleudbyder mit internet- og tv-abonnement?

    Du er den eneste, der kan opsige dit abonnement på internet og tv hos Altibox. Du opsiger skriftligt til info@altibox.dk.

  • Hvor lang tid tager en overflytning?

    En overflytning tager mellem 4-6 uger, dog skal der betales for abonnementet til opsigelsesvarslet er udløbet.